secara tidak langsung aerol sudah bertunang

assalamualaikum ,salam sejahtera dan salam 1malaysia,



Pernah tak korang terluah atau meluahkan sesuatup pada seseorang perempuan atau lelaki,tapi..perkara ini sering kali di ucap oleh lelaki sewaktu di dalam sesebuah perhubungan khsus dengan pasangan nya.. .nak tahu lebih jelas,korang baca lr dahulu,aerol tak tahu nk cakap dah,sebb aerol sendiri pernah meluahkan perkara berikut pada seorang perempuan.. :p (aerol minta maaf kerana tajuk posting agak memainkan tekanan jiwa,eceh!)


."Percaya atau x, kita boleh bertunang” tanpa sedar?? Yup, kita boleh bertunang tanpa kita sedar, bila seorang lelaki, berhasrat untuk mengambil seorang perempuan untuk dijadikan isteri. Eh, itu memang normal bukan?

Tapi, yang anda mungkin x tahu, anda sebenarnya sudah bertunang bila situasi seperti berikut berlaku:

.Lelaki menyatakan hasrat ingin menjadikan perempuan itu isterinya, dan perempuan itu bersetuju. Adakah dikira telah bertunang? Padahal tidak ada ibu bapa perempuan tersebut.

.Pinang dari segi hukum fiqah, bererti pihak lelaki menyatakan hasrat berkahwin pada pihak perempuan. Itu dipanggil pinang. Bila perempuan menjawab setuju, maka jadilah perempuan itu tunang laki tersebut.

Situasi yang dianggap pinangan:

"Aku nak jadikan kamu sebagai isteriku"

"Kahwinlah dengan kita bila2"

Bila si perempuan bersetuju, dia akan jadi tunang. Sama ada bercakap dalam telefon, tetap dah jadi tunang.

.Contoh:

"lelaki sebut dalam telefon, "I nak jadikan u isteri I lah"

.Perempuan tersebut jawab, I sukalah, I setujulah, oraitt I’m fine, oklah, I redha atau apa2 yang menunjukkan dia suka dengan “pinangan” lelaki tersebut, maka ia sudah dianggap bertunang.

.Jadi, bila dia dah jadi tunang orang tanpa sedar, bila ada lelaki yang meminang, hukumnya haram.

.Kita orang melayu time nak tunang duk bawang rombongan 1 bas, bawak barang2 pinangan, itu sebenarnya adalah ADAT bukan dari segi hukum Islam. Dari segi hukum Islam, dah jatuh hukum tunang.

.Persoalan ialah bila Ibu bapa xde. Mengikut hukum syarak, kalau perempuan itu sudah diizin pada syarak. Sebagai contoh, perempuan yang cerdik, yang baligh, yang blh berfikir, etc dia sudah dianggap bertunang.

.Bila perempuan tu x menepati hukum syarak tersebut, contoh seperti x baligh lagi(baru darjah 3 mungkin), perempuan tu *****(x boleh berfikir), gila, dan sebagainya, makanya wali diperlukan untuk jawab “pinangan” tersebut.

.Haaa, adakah anda ternganga bila tiba2 tau anda sudah menjadi tunangan orang tanpa sedar?? Haaa, ayokkk, x tau. Hehehe.."

SAMA-SAMA LAH KITA RENUNGKAN..........



Ohh tuhan!! adakah betol aku sudah bertunang tanpa disedari xD.. .


   pergi kat depan cermin,pastu buat muka camni

19 ulasan:

Belog MTT berkata...

Omaigodddd ! Haha ;D

farah wahedda berkata...

oooohhh tidaaakkkkk!!! :P

Aerol Hafiezi berkata...

@Belog MTT

haha bnyak lr kau laily..hahah

Aerol Hafiezi berkata...

@farah wahedda

ceh... suka lr tu gan statment ni hahah.

sergeant keroro berkata...

ohmai ohmai XD

nadh yaya berkata...

haha , ape ler kau nei aerol .

Aerol Hafiezi berkata...

@sergeant keroro

eyh3 ,,hahaha. .no coment dah

Aerol Hafiezi berkata...

@nadh yaya

well2. .ahaah ..jelez kepe xD

cik Atiera berkata...

yup..btoiii statement aerol..
bertunang tanpa disedari..
kadang2 tue kita tak sedar kita tabur kata2 cam tue sbnrnya da mengubah status kita..hehe..
cuba bayangkan kalo org tue banyak kali ada makwe/pakwe then manyak kali ckp menda yg sama..
then putus..
so manyak kali gak la dy bertunang..hehe..
and,,,i do! bertunang sekali dlm seumo hidup..
dalam sedar..even mengikut adat blom lagi :)
tahniah aerol..haha

s u n s h i n e berkata...

tak boleh blahh whee , neh kau belajar katt form 6 eh ?

nukilanaffiza... berkata...

ahaks...pandangan yang menarik aerol..

mesti pompuan2 diluar sana bila baca entri ni akan terkejut sebenarnya mereka ditunangkan dalam diam..hehehe...

kalau yang ada sebanyak 4 awek dan semua awek suka kat dia bila diajak kawin...bermakna bertunang sebanyak 4 kali la...ek?hehehhe

Aerol Hafiezi berkata...

@cik Atiera
hahaha .. .belum ada bukti sahih lagi xD ...aerol tak berani nak bercakap apa. .. haha

Aerol Hafiezi berkata...

@s u n s h i n e

eyh3 kau tasya, ,,cepuk guk kan..sibuk gan org besar. .ceh3 ..hahaha

Aerol Hafiezi berkata...

@nukilanaffiza...

heheh ..mybe ada yg suka,mybe ada yg terkejot. .tpi tak tau lr pula kalau masih ada yg menetang ..ermm tpi aerol nk bgtau dahulu,statement ni belum sahih lagi tau . :)

kalau ada 4awek,dan dia menabur kan kata2 mcm tu,sudah semesti nye dia sudah tunang 4org wanita ..haha statement yg mengarut :p

k e y r i berkata...

tahniah aerol hafiezi! hahahahahahaha

Aerol Hafiezi berkata...

@k e y r i

mesti tak baca statement ni..

Eda syahira berkata...

@Aerol Hafiezi ohhhh ,,, noooo ,...

aida berkata...

@Aerol Hafiezi ohhh ,, tidakkkk !!!

Aerol Hafiezi berkata...

@aida

lol~

Artikel menarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

lik lak,kejap jeww ^^

Daisypath Anniversary tickers